Czy jakość strony internetowej ma znaczenie?

Obecny postęp technologiczny, powszechna cyfryzacja i dostęp do internetu sprawia, że tradycyjny marketing w postaci ulotek czy broszur przegrywa z marketingiem wirtualnym. Odpowiednie pozycjonowanie stron, prowadzenie bloga branżowego, udzielanie się w mediach społecznościowych - pomysłów jest dużo. Jednak każda strategia marketingu sieciowego jest skazana na porażkę w sytuacji, gdy użytkownik zostaje zmuszony do obcowania z niskiej jakości stroną internetową.

Czy strona internetowa potrzebna jest każdej firmie?

Odpowiedź moglibyśmy zawrzeć w krótkim i prostym "tak", jednak to stwierdzenie wypadałoby poprzeć argumentami. Przede wszystkim - powszechność laptopów, komputerów stacjonarnych, tabletów czy smartphone'ów z dostępem do internetu sprawia, że coraz częściej przenosimy się z zakupami lub zdobywaniem informacji do internetu. Zdecydowana większość z nas szykując się do zakupu mebli woli najpierw sprawdzić stronę producenta, zapoznać się z e-katalogiem, przejrzeć galerię zdjęć i poczytać opinie o sklepie, niż jeździć od sklepu do sklepu lub od stolarza do stolarza i zdobywać wiedzę dopiero po przybyciu na miejsce.

Wielu z nas prowadzi dynamiczne tempo życia i po prostu nie ma czasu lub energii na wizyty w sklepach stacjonarnych, toteż woli włączyć przeglądarkę internetową, wpisać pożądaną frazę i sprawdzić kilkanaście pierwszych wyników. Często też klienci porównują kilku przedsiębiorców i ich oferty między sobą - brak strony internetowej w tym wypadku oznaczać będzie kompletne wykluczenie z e-rywalizacji i automatyczną utratę potencjalnych klientów. Odpowiadając na pytanie zadane na początku akapitu: zapewne każdy z nas już widzi, jak ważne jest posiadanie firmowej strony internetowej.

Jakość strony internetowej a odczucia klientów

Nie wystarczy jednak postawić stronę internetową, dodać kilka zdjęć, opisów i tradycyjnego zachęcenia do kontaktu. Klient, odwiedzając naszą witrynę, musi czuć się na niej dobrze, nie może poczuć się zaatakowany jaskrawymi i agresywnymi kolorami, zagubiony pośród labiryntu zakładek i nieczytelnego interfejsu czy przytłoczony blokiem tekstu pisanego maszynowym ciągiem. Całość strony musi być spójna, logicznie poukładana, stanowić swoistą harmonię między przekazem wysyłanym przez przedsiębiorstwo a ofertą, którą znajdziemy na firmowej stronie internetowej.

Powinniśmy rozsądnie dawkować informacje przekazywane klientowi: musi znać podstawową specyfikę produktu lub usługi, szacunkowy koszt i czas wykonania, jednak nie musimy wdawać się w drobiazgowe detale, które przecież zniechęcają do czytania tekstu. Jeżeli klient uzna, że nasze produkty są warte zakupu, powinniśmy mu zostawić najlepiej dwie opcje, a przynajmniej jedną z nich: dane do kontaktu lub sklep internetowy. Pierwsze z rozwiązań powinno zawierać adres e-mail, telefon kontaktowy, adres korespondencyjny i naniesioną na e-mapie siedzibę lub salon firmowy. Druga opcja musi zawierać dostępny asortyment, opcję zakupu przez internet, możliwość wyboru płatności i ewentualnie wybór daty doręczenia przesyłki.

Najczęściej popełniane błędy przy prowadzeniu strony internetowej

Bardzo często dzieje się tak, że po pierwszym złym wrażeniu klient nie chce dłużej przebywać na stronie internetowej, a negatywne odczucia przypisuje również produktom lub usługom oferowanym przez firmę. To ogromne ryzyko, na które żaden przedsiębiorca nie może sobie pozwolić. Aby zminimalizować szansę na wpadkę i utratę klienta, należy sprawdzić, czy nasza strona internetowa nie powiela najczęstszych błędów lub niedociągnięć:

  1. Nieintuicyjna obsługa strony lub brak odnośników

    Najczęstszy z grzechów, jednocześnie najbardziej rażący i najskuteczniej odrzucający potencjalnych klientów. Użytkownik nie ma czasu ani ochoty na domysły, czy ofertę produktów znajdzie w zakładce "O nas", "Kontakt" czy jeszcze w innej grupie.

  2. Niespójność wersji na laptopy / PC z wersjami na urządzenia mobilne

    Zaprojektowana strona może się ładnie i przyjemnie prezentować na urządzeniu stacjonarnym, jednak bez odpowiedniego zoptymalizowania będzie wyglądała zupełnie inaczej niż ta, która wyświetli się na tablecie lub smartphonie.

  3. Niezaktualizowane treści na stronie internetowe

    Mamy środek września, a na Twojej stronie internetowej wciąż pojawia się informacja o wielkanocnych promocjach? To bardzo duży błąd, dający wrażenie, że strona została porzucona, przez co ciężko będzie porozumieć się z firmą.

  4. Źle skonstruowany sklep internetowy

    Konfiguracja e-sklepu jest czasochłonna, jednak warto poświęcić cały dzień, by kompleksowo przygotować go do poprawnej obsługi klienta: od wstawienia opisu i zdjęć produktów przez bezproblemowy i urozmaicony system płatności.

  5. Nieprzyjemna szata graficzna lub brak czytelności

    Przyjacielem każdej strony internetowej jest stonowana i lekko kontrastowa szata graficzna - odcienie bieli i czerni, pastelowe barwy, delikatne i ciepłe kolory. Agresywny róż, kombinacja krwistej czerwieni z neonową żółcią czy czarny tekst na granatowym tle to przepis na katastrofę.

  6. Niepełne lub nieaktualne dane kontaktowe

    Klient znajduje produkt, chce zadzwonić do właściciela (bo na stronie nie ma przedstawionej mapki z lokalizacją sklepu), a w słuchawce automat mówi, że numer nie istnieje. Trudno, trzeba znaleźć innego sprzedawcę.

Podsumowując prowadzenie własnego przedsiębiorstwa to nie tylko sposób na satysfakcję zawodową i atrakcyjne zarobki, ale też wyzwania, które stawiają nam zarówno klienci, jak i konkurencja. Jednym z nich jest prowadzenie strony internetowej, która jest już powszechnie przyjętym standardem w praktycznie każdej branży. Ważne jest, by nasza strona internetowa miała wysoką jakość i była przyjazna każdemu użytkownikowi.